torsdag 4 oktober 2012

Emelies Kanelsnurror

Semlans Kanelsnurror

ca 30st stora
14 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
1 1/2 dl flytande/smält smör/margarin
1 pkt jäst
4 dl mjölk

Fyllning
2 msk kanel (malen)
1 dl socker
150g smör

1 dl pärlsocker
1 ägg till pensling

* Lägg i vetemjöl, socker, vaniljsocker, kardemumma och smör i en matberedares bunke. Arbeta någon minut.
* Värm mjölken till 37.5 grader (fingervarmt), smula ned jästen och häll över i bunken för att arbeta ihop kraftigt i 5 min.
* Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min, tills den nått dubbel storlek.
* Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt igenom den.
* Kavla ut degen till en platta (ca 100x30cm), bred på smör och strö över socker och kanel.
* Skär remsor (2-3cm breda) och gör ett snitt i mitten men spara de sista 2cm (som ett par byxor).
* Tvinna "benen" runt varandra några varv, håll ihop ändarna och gör en knut (jag brukar vira runt de 3 mittersta fingrarna och avsluta med att dra igenom den ena änden i mitten - uppifrån och ned) .
* Lägg snäckorna på en plåt och låt jäsa i ca 30 min.
* Värm ugnen till 250 grader.
* Pensla snäckorna med vispat ägg (med drygt 2 msk vatten i för smidighet) och strö över pärlsocker.
* Sätt in plåten i ugnen 8-10 min tills dess att snäckorna fått fin färg.
* Lägg snäckorna på ett galler med bakduk över eller lägg de direkt i en bakduk för att inte undersidan skall bli hård.
* Servera med kall mjölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar