måndag 18 mars 2013

Semlans Pizza

Semlans Pizza

4p
Pizzadeg
2 dl vatten (37 grader)
1/2 tsk salt
2  msk olivolja
3 dl dinkelmjöl (fullkorn)
2-3 dl vetemjöl
1/2 pkt jäst eller 2 tsk bakpulver

Vitlökspuré
4 vitlöksklyftor
ca 2 msk olivolja
1 tsk salt

Fyllning
1 pkt parmaskinka
1 mozzarella (125g)
2 dl riven parmesan
1 msk oregano
1/2 påse ruccola
1 dl grovhackade valnötter
1 pkt körsbärstomater
Olja
Flingsalt
Svartpeppar

* Skala vitlöksklyftorna och lägg de i en stekpanna med olja så att det täcker botten. Sjuda på svag värme i ca 10-15 min - rör då och då.
* Mixa vitlöken och oljan helt slät och smaka av med salt.
* Sätt ugnen på 225 grader.
* Med jäst: Smula jäst i en bunke och häll på vattnet - rör tills jästen lösts upp. Tillsätt övriga ingredienser och låt jäsa i 30 min.
* Utan jäst så blandar du bara alla ingredienser med bakpulvret sist och arbetar degen i 5 min.
* Dela degen i 2 eller 4 delar och kavla ut tunna bottnar - lägg på bakplåtsklädda plåtar.
* Bred på vitlökspurén och fördela ut delad parmaskinka (4-5 bitar per längd), riven permesanost och skivad mozzarella.
* Strö över oregano och grädda pizzorna mitt i ugnen ca 15 min tills de fått fin färg.
* Toppa pizzorna med ruccola, valnötter och skivade tomater innan servering - salta, peppra och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar