tisdag 17 augusti 2010

Skinka och Västerbottenfylld kycklingfilé på en bädd av ungsrostade rotsaker samt en pestosås

Mitt bland alla kartonger sitter jag här nu på golvet, mer sugen på mat än någonsin!

Skinka och Västerbottenfylld kycklingfilé på en bädd av ungsrostade rotsaker samt en pestosås

5p
5 st kycklingfiléer
100 g skinka
1/2 dl crème fraiche
2 1/2 dl riven västerbottenost

Sås
3 msk grön pesto
5 dl matlagningsgrädde
25 g smör
salt och peppar (efter behag)

Rotsaker
2 st sötpotatis
4 st palsternacka
4 st morot
1/2 dl torkad timjan
1 dl olivolja
1 dl flytande honung
flingsalt (efter behag)

* Bryn kycklingfiléerna så att de får fin färg, låt de svalna och gör ett snitt längs med filén som når till hälften
* Finhacka skinkan och blanda med créme fraiche västerbottenost till en fast smet
* Fyll filéerna med ca 1 msk av smeten sätt sedan i tandpetare så att smeten ligger kvar
* Lägg filéerna i en ugnsform med snittet uppåt
* 150 grader i 20 min eller tills kycklingen har 72 grader i den tjockaste delen
* Smält smöret i en gryta, fräs peston i smöret ca 5 min, tillsätt grädden och smaka av med salt och peppar, låt sjuda i 5 min

* Skala rotsakerna, skär morötterna och palsternackorna i 1/2 cm tjocka stavar, 4 cm långa, sötpotatisen i 1 cm x 1 cm stora kuber.
* Lägg i en ugnsform, häll över oljan, timjan, honungen och grädda i 225 grader i 20-30 min

* För servering, lägg rotfrukterna mitt på tallriken, dela kycklingfiléerna rakt över snittet och lägg denna på rotsakerna, häll såsen runt hela anrättningen och lite på kycklingfilén
* Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar